Dåb

Dåben – en god start på livet

Når et barn bliver døbt, er det en festdag, hvor et lille nyt medlem bliver budt velkommen i fællesskabet. Fællesskabet i kirken, og fællesskabet i familien.

Hvert år bliver godt 40.000 mennesker døbt – de fleste af dem som små børn. Der er flere gode grunde til, at så mange vælger at lade deres børn blive døbt.

  • I dåben takker vi Gud for vores barn.
  • I dåben beder vi Gud om at være med, velsigne og beskytte vores barn gennem livet. Vi får et løfte om, at Gud vil være med det, og at vi ikke står alene.
  • I dåben bliver barnet medlem af folkekirken med alle dets fællesskaber, traditioner og privilegier. Barnet får del i en kulturarv, som spiller en stor rolle i den danske historie.
  • Dåben er en gave, som gælder hele livet - anset hvornår man bliver døbt.

Hvis du ønsker dit barn døbt i Tveje Merløse kirke, skal du som det første kontakte kirkekontoret for at aftale en dato. Dåben kan ske de fleste søn- og helligdage og på udvalgte lørdage. Når der er aftalt en dato, skal du til en samtale med præsten om dåbens betydning.

Ved en barnedåb skal der være mindst to og højst fem faddere, der selv er døbt og mindst er nået konfirmationsalderen. Du skal i god tid give os navne og adresser på fadderne. Ved dåben bliver den døbte medlem af folkekirken.

Ønsker du at blive døbt som voksen, skal du aftale et individuelt forløb med en præst. 

Har du spørgsmål eller overvejelser om dåb, er du velkommen til at kontakte en af kirkens præster, eller læse mere på dette link www.folkekirken.dk/dåb

 

 

 

Dåbstræet – en levende fortælling om fællesskab

I Tveje Merløse Kirke vokser et særligt træ. Ikke med blade og frugter, men med navne, minder og livshistorier. Pinsesøndag d. 26. maj 2026 indviede vi nemlig vores nye dåbstræ.

Hver gang et barn bliver døbt i kirken, hænger vi fremover en lille engel på dåbstræet. På englen skriver vi barnets navn og dåbsdato, og den får sin plads blandt de andre. På den måde bliver dåben ikke kun et øjeblik – men en synlig del af kirkens fællesskab.

Men fællesskabet rækker også ud over landets grænser da hver engel er håndlavet af små lokale håndværkere i Kenya, i forskellige familier/værksteder og selvhjælps-grupper. Indtægterne fra disse engle går til at sende børn i skole, give familier et levebrød og et bedre liv.

Dåbstræet er inspireret af fortællingen om Livets Træ. Det er et billede på livet, håbet og den forbindelse, vi får til Gud og hinanden i dåben. Hver engel på træet minder os om, at vi hører sammen – på tværs af generationer – og at kirken er et sted, hvor livet bæres og deles.

Men fortællingen slutter ikke ved dåben.

Omkring et år senere inviterer vi dåbsbarnet og familien tilbage til kirken til dåbsjubilæum. Her samles vi igen til en hyggelig børnegudstjeneste med fortælling, salmer og sang. Det er en glædelig dag, hvor vi genkalder dåben og fejrer, at barnet stadig er en del af kirkens fællesskab.

Ved dåbsjubilæet får barnet sin engel med hjem – den samme, som har hængt på dåbstræet siden dåbsdagen. Englen bliver et særligt minde, som kan få plads derhjemme – måske på juletræet eller på en gren i stuen – og minde om den dag, hvor barnet blev båret ind i kirkens fællesskab.

Vi holder kontakten til dåbsfamilierne og inviterer til dåbsjubilæet året efter. På den måde bliver relationen ikke kun til én dag, men til et fællesskab, der varer ved.

Dåbstræet er derfor mere end en tradition. Det er en levende fortælling om tilhørsforhold, om tro og om det fællesskab, vi er en del af – fra første dag og videre gennem livet.